Därför gör vi som vi gör i gudstjänsten!

Gudstjänstskolan - vad är det?

Gudstjänstskolan är en serie korta lektioner om gudstjänsten. De behandlar enskilda moment i gudstjänsten, och vill ge konkreta förklaringar till varför vi gör så som vi gör. Tillika är tanken att vi ska få en djupare förståelse av vad gudstjänsten är.

Vi går inte igenom ordningen för gudstjänst och högmässa i någon viss ordningsföljd, så det är inte nödvändigt att vara med varje gång. Det är inte heller uteslutet att någon lektion kan upprepas, om så önskas, vid ett senare tillfälle.

Förutom olika moment i gudstjänstordningen kommer vi också att behandla yttre ting som har att göra med gudstjänstfirande. Vi kommer att tala om kyrkorummet och dess olika beståndsdelar, om kyrkotextilierna, och om kyrkoåret. Allt detta kommer att ge oss en rikare förståelse av gudstjänsten och förhoppningsvis bli oss till hjälp och uppbyggelse när vi samlas för att tillbe den Treenige Guden.

När vi behandlar olika moment i ordningen kommer vi att se på deras plats i gudsjänsten och vad de har för funktion. Vi kommer också att reflektera över deras teologiska betydelse, det vill säga på vilket sätt de berör vår kristna tro. Där det låter sig göras bekantar vi oss också med den bibliska bakgrunden.

Tanken är inte att gudstjänstskolan ska vara något krävande och svårförståeligt, utan den ska hjälpa oss alla att bli medvetna gudstjänstfirare. Gudstjänsten är ju inte ett skådespel som några få utför. Den som sitter i bänken är inte en passiv åskådare, utan vi är alla kallade att tillbe i Ande och sanning, att bära fram oss själva som ett levande offer i lovsång till vår Gud.

Paulus skriver om detta i Romarbrevet 12:1:

Därför ber jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära er själva som ett levande och heligt offer som behagar Gud. Det skall vara er andliga gudstjänst.